8 اشتباه رایج در تجارت الکترونیک که باید از آنها دوری کرد

اداره کردن یک کسب و کار همانند صعود به یک کوه می باشد. زمانی شما در حال بالا و بالاتر رفتن هستید و زمانی مشکلات سرراهتان مانع از پیش رفتن شما می شود. شبیه یک صخره نورد به تجهیزات مناسب، تجربه و عزم راسخ برای دست یافتن به قله کوه نیاز دارید.

اشتباهات رایج در تجارت الکترونیک

برای رسیدن به موفقیت، شما بایستی خود را آماده دوری از اشتباهات دیگر کسب و کارها کنید. اگر رویای ساختن یک کسب و کار اینترنتی موفق را دارید، شما را به همراهی با ما در این مقاله و آگاهی از ۸ اشتباه رایج در تجارت اینترنتی دعوت می‌کنیم.


اشتباه ۱: انتخاب پلتفرم اشتباه جهت فروش اینترنتی

پلتفرم اشتباه جهت فروش اینترنتی

چه شما کسب و کار اینترنتی خود را تازه شروع کرده باشید و چه از شروع آن مدتی گذشته و در حال توسعه باشید، پلتفرم فروشگاه ساز شما قادر به ساختن یا نابود کردن کسب و کارتان خواهد بود. نه تنها پلتفرم تجارت الکترونیک شما تعیین کننده ویترین محصولات‌تان است، بلکه نقش بسزایی در جذب مشتریان جدید و نحوه پیشرفت کسب و کارتان در طول زمان دارد.

هنگامی که ایده ی راه اندازی یک کسب و کار را دارید، برای انتخاب پلتفرم فروشگاه ساز خود نیاز به در نظر گرفتن چندین فاکتور مختلف خواهید داشت:

  • چه محصولی را در وب سایت خود به مشتریان ارائه خواهید کرد؟
  • پلن توسعه کسب و کارتان چگونه است؟
  • چه اندازه نیاز به کنترل محتوا و اجزای وب سایتان دارید؟
  • چه ابزارهای دیگری برای تکمیل عملکرد فروشگاه ساز خود نیاز خواهید داشت؟
  • اندازه بودجه تخصیص داده شده چقدر است؟
  • طراحی پیش فرض مد نظرتان است یا طراحی منحصر بفرد و اختصاصی؟
  • چه تجربه ای را برای مشتریان خود به ارمغان خواهید آورد؟

دوری از اشتباهات پر هزینه

انتخاب فروشگاه سازی که پیشرفت کسب و کار شما را محدود کرده و یا خواسته‌های شما را چه به صورت امکانات پیش‌فرض و چه تحت عنوان امکانات سفارشی برآورده نسازد، مطمئنا چیزی نیست که شما می خواهید. انتخاب یک پلتفرم تجارت الکترونیک اشتباه می تواند منجر به مشکلات وسیع‌تری همانند ضرر مالی، پسرفت، کاهش بازدید، مشکلات امنیتی، طراحی ضعیف و ... شود.

این اشتباه حیاتی می تواند باعث اتلاف زمان بیشتر، پول و انرژی بیشتر جهت بروزرسانی سیستم و یا مهاجرت به یک فروشگاه ساز بهتر شود. بهتر است با صرف زمان مناسب، از انتخاب یک پلتفرم نرم افزاری صحیح برای کسب و کار آنلاین خود مطمئن شوید تا در آینده نیاز به جبران خسارات سنگین تر آن نشود.


اشتباه ۲: تعیین نکردن و نفهمیدن مشتریان هدفتان

مشخص نبودن مشتریان هدف

محصولی قابل عرضه، یک ایده درخشان و یک وب سایت آماده دارید. حال به چه چیز دیگری نیاز خواهید داشت؟

متاسفانه عرضه یک محصول و داشتن مکانی برای ارائه آن به مشتریان، جهت رسیدن به موفقیت در اینترنت (یا هر کسب و کار دیگری) کافی نخواهد بود. یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان کسب و کار می تواند عدم داشتن تعریفی مناسب از مشتریان هدف و نداشتن فهم کافی از خواسته‌های آن ها باشد.

شما نیاز به تحقیقات عمیقی خواهید داشت تا مطمئن شوید که:

  1. آیا مراجعه کنندگان شما نیاز واقعی به محصول عرضه شده دارند؟
  2. شما از نحوه برقراری ارتباط با مشتری و ارائه بهترین پیشنهاد به آن آگاه هستید؟
  3. شما قادر به توسعه استراتژی فروش خود و اهمیت دادن به مراجعه کنندگان هدف خود هستید؟

مشخص کردن و درک مشتریان هدف، شما را در یک مسیر پیشرفت شفاف قرار خواهد داد و کمک خواهد کرد تا به مشتریان خود یک پیام تبلیغاتی مناسب در جهت ترغیب به خریدهای مجدد ارسال کنید.

برای پیدا کردن مشتریان ایده آل خود وقت بگذارید

در هر نوعی از کسب و کارهای B2C یا B2B، شما مایلید که مشتریان ایده آل را در نظر بگیرید. برای ایجاد یک پروفایل از شخصیت مشتریان هدف خود، نیاز خواهید داشت که تحلیلی از بازار مشتریان هدف داشته باشید.

معمولا این تحقیق شامل موارد زیر می شود:

  • درک مشکلات و نقاط ضعف مشتریان
  • شنیدن راه حل های گذشته آن ها برای حل مشکلاتشان (و چرا به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند)
  • فهمیدن ارزش های قابل قبول مشتریان
  • کشف کردن زمان و مکان بکارگیری این موارد در محتوای آنلاین
  • امتحان کردن نوعی از زبان گفتگو که نظر مشتریان را جلب کند
  • نشان دادن آن که محصول شما چه مشکلی را برایشان حل خواهد کرد

با این اطلاعات، شما در قرار دادن محصولات خود در مقابل مشتریان واقعی و بحث بر سر اینکه چرا محصول شما از دیگر رقبا برتر است، موفق‌تر خواهید بود.


اشتباه ۳: طراحی یک وب سایت غیر قابل گسترش

طراحی وب سایت قابل گسترش

انتخاب یک فروشگاه ساز مناسب و قابل گسترش در آینده، پایه گذار یک کسب و کار موفق خواهد بود. با محدود کردن دامنه افکار خود مرتکب اشتباه نشوید. اگر چشم انداز شما وصل شدن به بازارهای جدید، بوجود آوردن امکانات پیچیده و عرضه بازه ی گسترده ای از محصولات می باشد، بهتر است که نرم افزار فروشگاه ساز شما بتواند با خواسته ها و نیازهایتان تطابق پیدا کند.

از طریق مذاکره با شرکت ارایه کننده نرم افزار فروشگاه ساز یا توسعه دهندگان آن، از این موضوع که وب سایت شما قابل گسترش در آینده خواهد بود، اطمینان حاصل کنید. اگر در انجام این کار سهل انگاری کنید، ممکن است در آینده با موانع مالی و زمانی عظیمی مواجه شوید.


اشتباه ۴: رابط کاربری ضعیف و منوهای گیج کننده

منوهای گیج کننده

قالب وب سایت فروشگاهی شما بایستی با عملکرد صحیح بخش‌های مختلف آن هماهنگ باشد. شما در مرحله نخست نیازی به زیبا دیده شدن وب سایتتان ندارید، بلکه بایستی قابلیت خرید و پرداخت آنلاین وب سایت به صورت صحیح، روان و بدون مشکل کار کند.

اگر منوی فروشگاه اینترنتی شما گیج کننده باشد، اگر محتوای داخل وب سایت به راحتی قابل دسترسی نباشد یا اگر ویژگی‌های کلیدی سایت به درستی کار نکنند، آنگاه مشتریان ناامیدی خواهید داشت که به سایت های دیگر مراجعه خواهند کرد.

برای جلوگیری از این اتفاق، از یک کارشناس طراحی رابط کاربری برای بهینه کردن منوی فروشگاه و جذاب کردن وب‌سایت کمک بگیرید. این کار باعث خواهد شد که مشتریان شما به محتوای مورد نیاز خود سریع تر دسترسی پیدا کرده و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد.


اشتباه ۵: محتوای وب سایت مناسب CRO یا SEO نیست

اشتباهات محتوایی سئو

کسب و کار اینترنتی شما برای جذب مشتری به بازدیدکنندگان متکی است، بنابراین محتوای وب سایت شما بایستی در ذهن مشتریان و موتورهای جستجوگر ماندگار شود. اکثر کسب و کارها با اهمیت ندادن و پشت گوش انداختن کیفیت محتوایی وب سایت، اشتباه می کنند. این دسته از کسب و کارها به این موضوع که هر تکه‌ای از محتوای وب سایت فرصت مناسبی برای جذب بازدیدکننده و مشتری جدید است واقف نیستند.

از صفحه نخست تا صفحه توضیحات محصول، نیاز خواهید داشت محتوایی قرار دهید که نظر بازدیدکنندگان هدف را جلب کرده، برای موتورهای جستجوگر بهینه شده و مشتریان را مجاب به خرید محصول کند. چه شما با یک آژانس سئو همکاری کنید و چه خودتان دست به کار شوید، سرمایه گذاری روی محتوای مناسب برای SEO و CRO سودمند خواهد بود. این بدان معناست که بکارگیری کلید واژه هایی با کیفیت بالا و نوشتن آن ها در جای جای وب سایت باعث افزایش فروش به صورت مستقیم خواهد شد.


اشتباه ۶: مراحل پیچیده ثبت سفارش

مراحل پیچیده ثبت سفارش

زمانی که کاربر وارد مراحل پرداخت نهایی می‌شود، یعنی جوش خوردن معامله خیلی نزدیک است. متاسفانه این مرحله دقیقا همان جایی است که اکثر فروشگاه‌های اینترنتی با خرید های ناتمام مواجه می شوند. این اتفاق می تواند دلایل متفاوت داشته باشد که یکی از مهم ترین آنها پیچیده و گیج کننده بودن فرآیند ثبت سفارش است. اگر مشتریان شما درحین فرآیند ثبت سفارش با خطایی مواجه شوند ناامید خواهند شد و عملیات خرید را بدون پرداخت وجه سفارش رها خواهند کرد.

مراحل خرید را ساده تر کنید

برای افزایش فروش، فرآیند ثبت سفارش را تا جایی که ممکن است ساده کنید. نیازی نیست در وهله اول همه اطلاعات را از مشتری بپرسید، می‌توانید مرحله به مرحله جلو رفته و مشتری را در تکمیل فرآیند سفارش یاری کند. در هر مرحله تعدادی از اطلاعات را از مشتری درخواست کرده و سعی کنید به سرعت مشتری را به مرحله پرداخت وجه هدایت کنید. لازم است که تمام موانع را از راه مشتریان بردارید.

قالب وب سایت بایستی روان، مختصر و دقیق باشد. نیازی به جملات عجیب و غریب مانند "آماده‌ی دریافت محصول شو" یا "پرداخت کن رفیق" نیست، در عوض مراحل را برای پرداخت سریع با دقت طراحی کنید. دکمه ها بایستی بزرگ و چشم نواز باشند.

در آخر از اینکه مشتریان را درگیر قوانین و هزینه های غیرمنتظره نمی کنید اطمینان حاصل کنید. همه چیز بایستی از اول برنامه ریزی شده باشد. فرآیند خرید را توام با جلب حس اعتماد مشتری طراحی کنید و هیچ دلیلی برای ایجاد هرگونه شک و شبهه که شما قصد کلاهبرداری یا دریافت مبالغ اضافی از مشتری دارید ایجاد نکنید.


اشتباه ۷: نداشتن هویت برند یا برندسازی ضعیف

برندسازی محصول

یک محصول به تنهایی برند نمی سازد!

زمانی که کمپانی نایک با کفش هایش شروع به شناخته شدن کرد، آنها برای ساختن یک هویت، لوگو و پیغام قوی برای برندشان دست به کار شدند. سر و صدای نایک در همه جای دنیا شروع به شنیده شدن شد و شعار آن ها "فقط انجامش بده" (Just do it) ساده، نمادین و محرک بود.

این تصور اشتباه را نکنید که محصول شما بقدری خوب است که قادر به فروختن آن بدون تلاش اضافی خواهید شد. در راستای داشتن یک کسب و کار پر رونق، شما نیاز به ساختن یک هویت برند قوی خواهید داشت که این هویت با مشتریان‌تان رابطه برقرار کرده و برای گسترش ویروس وار برنامه ریزی شده باشد.

امانت‌دار باشید، استوار باشید

اگر شما تحقیق بازار کرده باشید شما یک دیدگاه قطعی خواهید داشت که بازدیدکنندگان به دنبال چه چیزی هستند و با چه زبانی باید با آن ها مکالمه کرد. حال تنها کار باقیمانده این است در رساندن پیام هایتان به گوش مشتریان استوار و کم نظیر باشید.

اگر برند شما نشان دهنده ی کیفیت بالا، امانت داری، ثروت و ... است آنگاه این ویژگی ها باید در بازاریابی، برندسازی و محتوای وب سایت مشهود باشد. داشتن یک برند قوی، وفاداری مشتریان را افزایش داده و پتانسیل توسعه آن را بوجود می‌آورد.


اشتباه ۸: خدمات مشتریان ضعیف

خدمات مشتریان ضعیف

خدمات مشتریان شامل بخش‌های مختلفی است، شامل نحوه پاسخگویی شما به پیام مشتریان در داخل وب سایت می شود، شامل نحوه پاسخ دهی شما به سوالات و نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی است، شامل نحوه راهنمایی مشتریان شاکی پشت تلفن و در پاسخ ایمیل می شود و همچنین شامل تمامی بازخوردهای شما در برابر مشتریانی که نیاز به پشتیبانی یا توجه دارند خواهد بود.

خدمات مشتریان ضعیف (مانند پاسخ دهی کند، بی حوصلگی ، عدم امکان عودت محصول و ...) مطمئن ترین راه برای از دست دادن مشتریان قبلی و مانعی در برابر جذب مشتریان جدید خواهد بود.

هنگام نیاز به شما، در آنجا باشید

شما بایستی در تمامی مراحل فروش از پر کردن اطلاعات تا پرداخت و پیگیری بعد از فروش، در دسترس مشتریان و کاربران باشید. این عمل تضمین می‌دهد که مشتریان در هر زمانی که مشکلی برایشان پیش آمد، شما آنجا حضور خواهید داشت و مشکل گشای آنها خواهید بود.

اگر نحوه پاسخ دهی شما متکی به جواب دهی های اتوماتیک یا پاسخ با جملات کوتاه و مختصر باشد به زودی باعث ایجاد صف طولانی از مشتریان ناراضی خواهید شد. مشتریان شما خون جاری در رگ‌های کسب و کار شما می باشند. حفظ مشتریان موجود به تنهایی کافی نیست، در عوض اگر شما خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید باعث افزایش رضایت آنها و جلب نظرشان جهت خریدهای بیشتر از کسب و کارتان خواهد شد.


از این اشتباهات دوری کنید تا پیشرفت کرده و به فروش بیشتری در کسب و کار خود برسید

شما حتما مایلید که از رقبای خود جلو زده و به نوک قله در حیطه کاریتان برسید. پس شما نیاز دارید که در عین چشم دوختن به هدف، از اشتباهات دیگران درس بگیرید. با دوری از مشکلاتی که دیگر کسب و کارها با آنها دست و پنجه نرم کرده اند، شما را قادر می‌سازد از هزینه های مالی و زمانی در کسب و کار خود صرفه جوبی کنید. نه تنها مطمئن می‌شوید که فروشگاه اینترنتی شما برای موفقیت بهینه شده، بلکه شروع به جذب مشتریان وفادار و راضی خواهید کرد که به طور مداوم از شما خرید می کنند. این موارد را دست کم نگیرید.