سناریوی یک خرید از فروشگاه

برای آشنایی بیشتر با نحوه خرید از فروشگاه، اجازه دهید تا با هم یک سناریوی خرید را مرور کنیم.
لطفا توجه داشته باشید که تصاویر موجود در این بخش مربوط به قالب پیش فرض فروشگاه ساز ویرچو می باشد و ممکن است صفحه بندی برخی از قالبها کمی متفاوت با مطالب موجود در این بخش باشد، مثلا مکان برخی از باکسها متفاوت باشد و یا برخی از باکسها در بعضی صفحات نمایش داده نشود.

فرض می‌کنیم مشتری به فروشگاه اینترنتی که شما بر روی وب تدارک دیده اید وارد شده و قصد خرید یک لپ تاپ را دارد، برای انجام اینکار مشتری می تواند از باکس شاخه ها واقع در سمت راست فروشگاه شاخه لپ تاپ را انتخاب نماید:

و لیست محصولات واقع در این شاخه را مشاهده نماید.

 

 

بعد از پیدا کردن لپ تاپ مورد نظر بروی آن کلیک کرده و به صفحه مشخصات محصول راهنمایی شود. فرض می کنیم مشتری محصول توشیبا تکرآ ام 2 را انتخا ب نموده است، در صفحه این محصول مشتری می تواند اطلاعات مربوط به این محصول و تصاویر بیشتر را مشاهده نماید:

 

 

 و میتواند اعمال زیر را در مورد آن انجام دهد:

1- در بلوک اطلاعات ارائه کننده، در مورد محصول انتخابی از سایت اصلی شرکت مورد نظر و سایر سایت‌های دیگر، اطلاعاتی کسب نماید. برای اینکار کافیست تا روی پیوند (Link) مورد نظر کلیک کرده تا به سایت دیگری هدایت شود.

2- با کلیک برروی بلوک اطلاعیه‌ها از آخرین تغییرات محصول انتخابی (در اینجا محصول Hewlett Packard LaserJet 1100Xi ) آگاه شود.

 

3- مشتری می‌تواند با کلیک برروی    محصول مورد نظر را به یک دوست دیگر ایمیل زده و آنرا معرفی نماید.

 

4- همچنین می توانید با کلیک برروی   ، نسخه قابل چاپ صفحه محصول را مشاهده نمایید و در صورت نیاز اقدام به پرینت نماید.

5- میتواند درباره محصول نظر بدهد و با کلیک بروی   به صفحه دیگر هدایت شده و نظرات موجود در مورد محصول را مرور کند و یا با فشار برروی دکمه   در آن صفحه، نظر خود را در مورد محصول بنویسد و به محصول امتیاز بدهد (برای ارسال نظر باید وارد فروشگاه شود).  نظر نوشته شده به همراه امتیازی که برای محصول تعیین شده است بنام کاربر در بخش نظرات محصول ثبت می‌شود.

6- مشتری بعد از مطالعه مشخصات کالا و تعیین اختیارات موجود (در صورت وجود)، در صورت تمایل به خرید کالا، می‌تواند کالای مورد نظر را به سبد خرید خود اضافه نماید. که برای اینکار باید برروی دکمه   کلیک کند. در اینصورت به صفحه محتویات سبد خرید من چیست؟ هدایت می‌شود.

 

 

در این قسمت میتواند اعمال زیر را انجام دهد:


تغییر تعداد سفارش: در سطر مربوط به کالای مورد نظر در ستون تعداد، در فیلد مربوطه تعداد مورد نظر را نوشته و سپس دکمه   را فشار دهد.(توجه کنید که تعداد مورد نظر برای یک محصول نباید از حداکثر تعداد یک محصول در سبد خرید بیشتر باشد!، این مقدار از طریق مدیریت، منوی تنظیمات، بخش حداکثر مقادیر، تنظیم تعداد یک محصول در سبد خرید قابل پیکربندی می باشد).

حذف محصول: اگر بروی چک باکس ستون حذف کلیک کرده و آنرا فعال نماید و سپس دکمه  را فشار دهد محصول مورد نظر از سبد خرید حذف خواهد شد.

بعد از طی مراحل بالا برای نهایی سازی سفارش کافیست برروی دکمه   کلیک نماید تا به صفحه نهایی سازی سفارش وارد شود. البته در صورتیکه قبلا وارد سیستم نشده باشد، به صفحه ورود به سیستم راهنمایی خواهد شد، که بعد از ورود به صفحه نهایی سازی سفارش راهنمایی خواهد شد.

نهایی سازی سفارش در فروشگاه ساز ویرچو بسیار ساده می باشد و تنها در 4 مرحله می تواند اقدام به نهایی سازی سفارش خود نماید. (تعداد مراحل خرید را می توانید از مدیریت، منوی تنظیمات، بخش خرید از فروشگاه پیکربندی نمایید، در این بخش حتی می توانید امکان خرید از فروشگاه را به طور کامل غیر فعال نمایید. بنابراین مشتری بنا به تنظیماتی که انجام داده اید ممکن است یک و یا چند مرحله از روند نهایی سازی خرید را مشاهده نکند.)

نکته: در تمامی مراحل نهایی سازی مشتری می تواند با استفاده از جعبه پیمایشگر پیشرفت نهایی سازی که در پایین تمامی مراحل نهایی سازی وجود دارد، به مراحل قبل  تر مراجعه نماید:

 

 

مرحله اول:  مشخصات و نحوه تحویل
اولین مرحله از روند نهایی سازی سفارش جزئیات تحویل می باشد، در این صفحه نشانی تحویل مرسوله در باکس نشانی مرسوله نمایش داده میشود، در صورت تمایل مشتری می تواند با استفاده از دکمه   وارد صفحه دفترچه آدرس حساب خود شده و یا از دفترچه آدرس یک آدرس را انتخاب نماید و یا یک آدرس جدید را تعریف نماید و  براحتی آدرس تحویل مرسوله را تغییر دهد.
در صفحه مشخصات و نحوه تحویل، در بخش نحوه ارسال مشتری می تواند نحوه تحویل مورد نظر را تعیین نماید. روشهای نمایش داده شده در این صفحه توسط مدیریت و از بخش ماژولها، قسمت حمل و نقل قابل پیکربندی می باشد.

برای استفاده از ماژولهای حمل و نقل پرداخت در محل (COD) مانند ایران مارکت سنتر و پارس پیک،  مشتری باید استان و شهر مورد نظر را تعیین نماید، این مقادیر برای تعیین هزینه ارسال توسط سیستم پیمانکار پستی ضروری می باشد.

 

 

در قسمت پایین صفحه مشتری می تواند توضیحات اضافی مورد نیاز را در مورد سفارش وارد نماید این متن توسط مدیریت فروشگاه و مسئول پخش مرسوله قابل مشاهده خواهد بود.
برای مراجعه به مرحله بعد دکمه   را کلیک می کند.

مرحله دوم : مشخصات و نحوه پرداخت

نکته : ممکن است با توجه به اینکه مشتری در مرحله قبل یکی از ماژولهای پرداخت در محل را انتخاب نموده باشد و یا به خاطر تنظیمات مدیریتی، این صفحه را مشاهده ننماید و مستقیما به مرحله بعد راهنمایی شود

در این مرحله مشخصات و نحوه پرداخت صورت حساب تعیین می شود، در قسمت نشانی برای صورتحساب مشتری می تواند در صورت تمایل با استفاده از دکمه   ، آدرس ارسال صورت حساب را نیز تغییر دهد.

 

 

در بخش نحوه پرداخت مشتری میتواند یکی از روشهای موجود برای پرداخت را انتخاب نماید. روشهای پرداخت از طریق مدیریت، منوی ماژولها قسمت پرداخت قابل پیکربندی می باشند.

مرحله سوم: تایید سفارش
در این مرحله مشخصات نهایی سفارش به مشتری جهت تایید نمایش داده می شود. در این صفحه مشتری می تواند پیش فاکتور مربوط به خرید را مشاهده نماید، مجموع فاکتور همان مبلغ قابل پرداخت می باشد.

 

 

برای نهایی سازی خرید و تایید پیش فاکتور کافیست برروی دکمه  کلیک کند.
در صورتیکه مشتری در مرحله پرداخت یکی از روشهای پرداخت آنلاین را انتخاب نموده باشد(مثلا بانک سامان) در این مرحله به درگاه پرداخت بانک مربوطه منتقل میشود که بعد از پرداخت موفقیت آمیز به صفحه تشکر از خرید منتقل خواهد شد.

مرحله چهارم: سفارش شما با موفقيت پردازش شد!
بعد از اتمام موفقیت آمیز ثبت و پرداخت سفارش این صفحه نمایش داده می شود، با نمایش این صفحه به طور اتوماتیک یک ایمیل حاوی مشخصات کامل سفارش به مشتری ارسال می گردد. در این ایمیل کد پیگیری سفارش نیز گنجانده شده است.
متن موجود در این صفحه از طریق مدیریت، منوی ابزار، قسمت صفحات استاتیک قابل تغییر می باشد. در پایین متن نیز کد رهگیری سفارش ، برای مشتری نمایش داده می شود، که می تواند از طریق این کد رهگیری در جریان پیشرفت آماده سازی و ارسال بسته قرار گیرد.

 

 

مشتری می تواند از باکس رهگیری سفارش که برای این منظور در فروشگاه گنجانده شده است برای رهگیری سفارشات استفاده نماید.

 

 

در صورتیکه کد رهگیری یک سفارش را فراموش کرده باشد می تواند بعد از ورود به فروشگاه، از طریق بخش حساب کاربری لینک نمایش سفارشات ارسالی، تمامی سفارشات خود را مشاهده نماید که در صفحه هر سفارش علاوه بر مشخصات سفارش کد رهگیری آن نیز قابل دسترسی می باشد.

 

قدرت یافته با Zoopeer - © Zoopeer CMS 2005-2013