موتورهای جستجوگر

موتورهای جستجوگر عنوانی می باشد که به پایگاه هایی اطلاق می گردد که امکان جستجو در کل اینترنت را برای کاربران مهیا می سازد که از آن جمله می توان به گوگل، یاهو و بینگ و ... اشاره نمود. این ابزار به کاربران امکان می دهد تا لیست سایتهای مرتبط با یک موضوع و یا کلمه کلیدی را مشاهده نمایند.

 

 

با توجه به اینکه جمع کثیری از مشتریان شما از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر فروشگاه شما پیدا کرده واقدام به خرید می نماید، رتبه فروشگاه شما درنتایج بدست آمده ازکلمات کلیدی خاص بسیار حایز اهمیت است.

جهت نمایش در لیست اسپانسرهای نتایج هر موتور جستجو ابزار تجاری خاصی وجود دارد مثلا در گوگل این ابزار با عنوان گوگل ادوردز(Google AdWords) شناخته می شود، که با توجه به هزینه اضافی، برای استفاده از آن در فروشگاه شما باید توجیه اقتصادی آنرا ارزیابی نمایید.

نکته: تمام روشهایی که در اینجا مطرح  می شود مربوطه به بهبود رتبه سایت شما در لیست نتایج اصلی (ارگانیک) می باشد.

قبل از اینکه روشهای بهینه سازی موتورهای جستجو را بررسی نمایید، ابتدا روش ثبت سایت در موتورهای جستجو را مرور می کنیم:

موتورهای جستجو به طور خودکار با توجه به تعداد لینکهای سایت شما در سایتهای پربازدید دیگر سایت شما را پیدا نموده و اقدام به ایندکس مطالب موجود خواهند نمود. اما برای اینکه مطمئن شوید که سایت تان در کمترین زمان ممکن توسط موتور جستجوگر شناسایی خواهد شد، بهتر است سایت خودرا در موتورهای جستجو به صورت دستی ثبت نمایید.

برای ثبت سایت در موتورجستجوگر گوگل با مرورگر خود  به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://www.google.com/addurl

و آدرس سایت خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید:

 

 

برای ثبت در موتور جستجوگر یاهو از لینک زیر استفاده کنید:

http://siteexplorer.search.yahoo.com/submit

برای ثبت سایت در یاهو احتایج به اکانت ایمیل یاهو دارید.

همچنین جهت ثبت در موتور جستجوگر بنیگ می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://www.bing.com/webmaster/SubmitSitePage.aspx

بعد از ثبت سایت در موتورهای جستجو باید منتظر شوید تا سایت شما توسط موتورهای جستجوگر ایندکس شود، این مدت زمان برای گوگل به طور معمول بین یک یا دو هفته طول خواهد کشید.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو:

جهت بهینه سازی در موتورهای جستجو فاکتورهای متنوعی وجود دارد، که تقریبا تمامی این موارد از لحاظ فنی در نسخه 1.3 نقره ای به بهترین نحو پیاده سازی شده است، در واقع می توان گفت که یکی از مزایای نسخه تجاری ویرچو نسبت به نسخه های دیگر  بهینه سازی فوق العاده آن برای موتورهای جستجو می باشد.

نکته : پیشنهاد می کنیم نقشه سایت را نیز برای سایت خود فعال نمایید، روش انجام اینکار در پیوست 5 نحوه استفاده از نقشه سایت گوگل توضیح داده است.

در زیر برخی از روشهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو را توضیح می دهیم:

عنوان فروشگاه : تایتل(title) و یا همان عنوان فروشگاه یکی از موارد مهم در تعیین رتبه در لیست نتایج ارگانیک می باشد. از عنوانی برای فروشگاه خود استفاده نمایید که به طور کلی با فعالیت و محصولات موجود در فروشگاه شما ربط داشته باشد و در عین حال شامل کلمه کلیدی باشد که می دانید مشتریان شما جهت یافتن محصولات موجود درفروشگاه شما بیشتر از کلمات کلیدی دیگر استفاده می نمایند.

جهت تغییر عنوان فروشگاه ، در مدیریت فروشگاه بخش تنظیمات قسمت فروشگاه من می توانید استفاده نمایید.

مثلا برای فروشگاهی که محصولات آن شامل لپ تاپ های سونی می باشد و نام فروشگاه تاوریژ می باشد، عنوان فروش انواع لپ تاپ سونی - فروشگاه تاوریژ  مناسب می باشد. عنوانهایی مانند فروشگاه تاوریژ و یا فروشگاه لپ تاپ از نظر بهینه سازی برای موتورهای جستجو مناسب نمی باشد.

کلمات کلیدی متا(meta Keywords): لیست کلمات کلیدی که با فروشگاه شما مرتبط می باشد را می توانید از قسمت تنظیمات بخش فروشگاه من ، گزینه کلمات کلیدی متا تعیین نمایید .

نکته مهم: کلمات کلیدی متا را با کاراکتر ویرگول انگلیسی(,) از هم جدا نمایید.

برای مثال برای فروشگاه لپ تاپ این لیست می تواند شامل مواردی همچون فروش لپ تاپ, لپ تاپ سونی, فروش لپ تاپ سونی, نوت بوک سونی, بهترین لپ تاپ سونی, ارزانترین لپ تاپ سونی, لپ تاپ سونی اصل, جدیدترین لپ تابهای سونی, لپ تاپ سونی وایو, لپ تاپ سونی سری F باشد.

این کلمات کلیدی در هیج جای سایت نمایش داده نمی شوند، در واقع ما با اینکار به گوگل  و یا هر موتور جستجوی دیگر اعلام می کنیم که محتویات سایت ما شامل این کلمات کلیدی می باشد.

توضیحات متا (meta description): این گزینه را می توانید در قسمت تنظیمات بخش فروشگاه من پیدا نمایید و اقدام به تغییر آن نمایید. توضیحات متا در رتبه بندی سایت شما تاثیر قابل توجهی دارد و همچنین چون این توضیحات متا در پایین عنوان سایت شما در لیست نتایج جستجو نمایش داده می شود اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال برای فروشگاه لپ تاپ سونی ما ، توضیحات متا می تواند به صورت زیر باشد:

بهترین فروشنده انواع لپ تاپهای سونی ارجینال با نازلترین قیمت و گارانتی ، فروش لپ تاپ سونی سری F

نحوه تعریف محصولات برای بهینه سازی بهتر برای موتورهای جستجو:

برای عنوان محصولات از نامهای معنی دار استفاده نمایید برای مثال عنوانهایی مثل محصول شماره 13 اولا برای مشتری قابل تشخیص نمی باشد ثانیا با توجه به اینکه این نام در بالای صفحات در مکان عنوان صفحه محصول نمایش داده می شود باعث می شود تا در موتورهای جستجوگر مشتری برای یافتن این محصول حتما نام محصول شماره 13 را جستجو نماید!

مثلا عنوان محصولی به صورت اچ پی پاویلیون دی وی 5 می تواند مناسب باشد.

در قسمت توضیحات متا و کلمات کلیدی متای مربوط به محصول و توضیحات محصول نیز سعی نمایید تا از نام محصول چند بار استفاده نمایید. بدین ترتیب گوگل مطمئن می شود که این صفحه مربوط به کلمه کلیدی مثلا اچ پی پاویلیون دی وی می باشد و اگر فردی این کلمه کلیدی را جستجو نماید، سایت شما را در لیست نتایج خواهد آورد.

این مورد را در نظر داشته باشید که اولویت موتورهای جستجو بیشتر روی مواردی همچون، عنوان صفحات، توضیحات متا و محتویات صفحه می باشد.

تبادل لینک با سایتهای دیگر:

یکی از موارد مهم دیگر که در رتبه بندی سایت شما تاثیر زیادی دارد ، تعداد لینک به فروشگاه شما در سایتهای دیگر می باشد. در هنگام لینک دادن در سایتهای دیگر به دو نکته توجه نمایید:

  • سعی کنید لینکهای خود را بیشتر در سایتهای مرتبط با حوزه فعالیت فروشگاه خود قرار دهید، برای اینکار تبادل لینک می تواند راه حل مناسبی باشد.
  • عنوان لینک را طوری انتخاب نمایید که با عنوان صفحه ای که این لینک به آنجا هدایت می شود مطابقت داشته باشد.

 

 

قدرت یافته با Zoopeer - © Zoopeer CMS 2005-2013